1920
En manufakturhandlare – utan koppling eller familjeband till frisörbranschen
Vision: Att bygga ett företag som enbart fokuserar på
frisörer som partners
1948
Etablering av fabriken för kemtekniska produkter av Hans Erich Dotter:
Fram till idag är fokus enbart på produktion och försäljning av
hårkosmetiska produkter för stylisten.
Filosofi: Frisörexklusiv, Avancerad,
Högpresterande med Vård
1948
Den första Goldwellprodukten
Innovativ permanent – en tioglykolsyrabaserad
permanentteknologi för rumstemperatur
(vilken gjorde stylistens/kundens liv enklare)
1956
Goldwells första kategoriexpansion > Vård
Det första schamposystemet från Goldwell med ekonomisk distribution
och professionell hantering via pump.
1956
Kategoriexpansion > Styling
den frisörexklusiva Goldwell-SPRAYEN i Tyskland med
ny avancerad aerosolteknik.
> blev och är fortfarande den största salongsexklusiva hårsprayen
i Tyskland med enastående resultat.
1958
Första expansionen av affärsmodellen utanför hemmamarknaden Tyskland.
1971
Kategoriexpansion > permanent hårfärg
Goldwells erbjudande för att möta stylisters behov på den
nya växande marknaden för hårfärg.
1976
Goldwells första skumpermanent med
“Airboy” applikationsverktyg för mild hantering
av hår och hårbotten
Fortfarande på marknaden som Topform
En av Goldwells största framgångssagor
1976
Goldwells första produktlinje av salongsexklusiva vård- och stylingprodukter
1976
Goldwells första kompletta stylingserie
1978
Det första depåsystemet för färg och lotion som ger exakt och bekväm färgblandning och 100% pålitligt färgresultat
Unik "Colormat" - för enkel, säker och ren applikation av färg - fortfarande extraordinärt idag
1979
Tar sig in på marknaden via distributörer
1. Kanada 1979 – som testmarknad för Nordamerika
2. USA 1982
1981
Ledande med ny teknologi - hårdiagnosdator med samtliga Goldwells färgbehandlingar på salongen
För tillförlitliga resultat och maximal hårvård (>70.000 recept)
1983
1984
Högpresterande hårvårdsserie – „för silkeslent hår“
1986
Goldwells första oxidativa intensivtoning (pH 6.8)
- 3 nya salongsbehandlingar med Colorance:
Color Balancing, Color Perming, Mini Coloring
1988
Den första hårvårdsserien från Goldwell som co-brandades med en
salong för att främja kundlojalitet
1989
Hans Erich Dotter: Väljer Kao som partner på grund av...
Kao: Väljer Goldwell på grund av...
1. delade värderingar
2. Kao lovar att behålla salongsexklusiviteten
1. delade värderingar
2. professionell expertis inom hårvård
1989
1992
Det första dammfria blekningspulvret på marknaden (patenterat av Goldwell)
Uppföljaren till Goldwells första blekning Oxycur Platin som lanserades 1970
1992
Förstklassig hudvårdsserie från Goldw
1995
Globalt varumärke med patenterad fruktsyreteknologi
2001
Banbrytande genombrott med ny teknologi (patent Kao)
Goldwells färg för riktiga proffs – ett stort imagelyft för Goldwell
2004
Lansering av Goldwells viktigaste kommunikations- och imageverktyg
2004: Trend Zoom Collection
2007: Trend Zoom Challenge tävling för frisörer
2010: “Color Zoom” konceptet re-lanseras för att öka fokus på färgperfektion.
2005-2006
Goldwells globala Stylingserie med Kao-teknologi (Elastomer)
2009
Kraftfull och klar uppljusning med bästa tänkbara skonsamhet
2012
"Vårdande ammoniakfri permanent hårfärg" med innovativ Kao-teknologi tillgodoser den enorma efterfrågan hos slutkonsument på skonsamma färgbehandlingar
2013
Den första skräddarsydda långverkande Keratinbehandlingen
från Goldwell inklusive produkter för hemmavård
2014
Varumärket fokuserar om med ny strategi och kommunikation
Fokus på “att skapa värde på lång sikt för salongen genom nära partnerskap"